Підсумки проведення Інтернет-зборів для батьків майбутніх першокласників у 2013/2014 навчальному році

Відповідно до листа Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 19.02.2014 № 04-10/686 з 1 березня по 1 квітня 2014 року на сайті Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» проведено Інтернет-збори батьків майбутніх першокласників із метою поширення практики організації різних форм роботи з батьками дітей старшого дошкільного віку, забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти, вивчення проблем, із якими зустрічаються батьки майбутніх першокласників.

Аналіз результатів Інтернет-зборів показав, що в заході взяли участь 1058 осіб із 34 районів Харківської області та міста Харків.  Найактивнішими були учасники з Валківського, Лозівського, Нововодолазького районів, міста Лозова. Не брали участі в Інтернет-зборах такі райони: Дергачівський, Золочівський, Коломацький, міста Первомайський, Чугуїв, Ленінський, Московський, Орджонікідзевський райони м. Харкова. У межах Інтернет-зборів учасники заповнювали анкету та мали можливість поставити запитання модераторам. Результати анкетування показали, що діти учасників Інтернет-зборів охоплені різними формами дошкільної освіти: 62% відвідують дошкільні навчальні заклади, 22% – навчально-виховні комплекси, 15% – групи підготовки до школи при загальноосвітніх навчальних закладах, 1 % – здобувають дошкільну освіту за допомогою фізичних осіб-підприємців. 26% респондентів зазначили, що діти почали відвідувати дошкільні навчальні заклади з 2-х років, 38% – з 3-х, 15% – з 4-х, 21% – з 5-ти. Це свідчить про досить високу зацікавленість батьків у здобутті дітьми дошкільної освіти та про усвідомлення значення дошкільної освіти для розвитку особистості дитини. У центрі уваги учасників спілкування було питання щодо змісту готовності дитини до школи. Аналіз результатів анкетування дає можливість з’ясувати, яким із складових готовності дитини до школи батьки приділяють найбільше уваги:

– формуванню навичок поведінки в колективі – 71 %;

– формуванню мотивації до навчання – 58 %;

– розвитку фізичних якостей – 47 %;

– розвитку пізнавальної діяльності дитини, окремих пізнавальних процесів (мовлення, пам’ять, сприймання, мислення, увага, уява) – 78 %;

– опануванню певних умінь та навичок (читання, письмо, лічба, інші) – 65 %.

Дані результати свідчать про те, що батьки визначають  пріоритетними як показники загальної, так і спеціальної готовності дітей до школи. На жаль, недостатньо високо батьки оцінюють значення стану розвитку фізичних якостей дитини та мотивації до навчання. Ця тенденція зберігається декілька років поспіль. Аналіз відповідей учасників Інтернет-зборів свідчить про те, що 88% батьків добре інформовані педагогами про зміст освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі. Батьки залучаються до різних форм роботи з ними, під час яких можуть ближче познайомитися зі змістом навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах, особливостями роботи з дітьми щодо підготовки їх до школи та налагодити співпрацю з педагогами. Так, аналіз охоплення батьків різними формами роботи показав, що батьківськими зборами охоплені 90% учасників Інтернет-зборів, конференціями – 10%, консультаціями – 47%, школами молодих батьків – 8%, відвідали свята – 83%, охоплені днями відкритих дверей – 40%. Дані результати свідчать про те, що батьків більше залучають до фронтальних традиційних форм роботи. Тому педагогам необхідно більше уваги приділяти груповим та індивідуальним формам роботи, під час яких батьки матимуть можливість з’ясовувати питання індивідуальних особливостей розвитку їхньої дитини. Однією з найефективніших форм роботи щодо підвищення рівня педагогічної грамотності батьків є консультації. Аналіз результатів анкетування показав, що переважна більшість батьків (80%) отримують консультації з питань підготовки до школи їхніх дітей у фахівців дошкільних навчальних закладів. Об’єктивно нижчим є показник консультування батьків педагогами загальноосвітніх навчальних закладів – 30%. Лише 1 % батьків зазначили, що зверталися за консультацією до районних психологічних служб, 6% – до місцевих органів управління освітою. Результати анкетування показали, що 92% батьків задоволені рівнем надання освітніх послуг у дошкільних навчальних закладах для дітей старшого дошкільного віку. 91% батьків зазначили, що ознайомлені з порядком прийому дітей до 1-го класу. У той же час запитання батьків свідчать про те, що вони недостатньо поінформовані про правила прийому дітей до 1-го класу. 400 учасників Інтернет-зборів виявили бажання поставити запитання, що турбують їх напередодні вступу дітей до школи. На запитання батьків відповідали фахівці Харківської академії неперервної освіти: Остапенко А.С., методист Центру громадянського виховання; Ротфорт Д.В., методист Центру аналізу та прогнозування розвитку освіти; Разводова Т.О., методист Центру практичної психології та соціальної роботи.

Аналіз змісту запитань показав, що переважну більшість батьків турбують такі питання:

– поняття готовності дитини до школи;

– перелік умінь та навичок, які повинна мати дитина перед вступом до школи;

– небажання дитини йти до школи, наявність порушень у розвитку мовлення дитини;

– умови прийому до 1-го класу (чи може дитина піти до 1-го класу, якщо їй  не виповнилося 6 років станом на 1 вересня, або чи може дитина не йти до школи, якщо їй виповнилося 6 років, та з яких причин; чи правомірним є проведення тестування дітей перед вступом до школи щодо рівня їх готовності до навчання);

– умови та зміст навчання в 1-му класі (забезпечення підручниками, можливість відвідувати групи продовженого дня, рівень складності програм у початковій школі, тижневе навантаження, уведення з 1-го класу іноземної мови, якість харчування, необхідність шкільної форми тощо).

На жаль, незначна кількість батьків стурбована питаннями мотиваційної готовності дитини до школи, особливостями організації режиму майбутніх першокласників та їх пізнавальної діяльності, шляхами підтримки дитини в період адаптації до нових умов навчання.